KVIBILLE RIDKLUBBS HISTORIA

1972 köpte trädgårdsmästaren i byn en fjordhäst som hette Eide till sina flickor. Eide inackorderades på Lundsgård där han bodde ihop med en kviga som hette Blenda. Eide blev mycket populär hos barnen i byn och det blev nödvändigt att skaffa ytterligare en ponny för att hjälpa Eide med så kallade ledrundor som var ursprunget till nuvarande lektioner.

Det blev början till Kvibille Ridklubb som sedan bildades 1973. Eide fick sällskap av shetlandsstoet Platina och ganska snart utökades stallet med ytterligare två ponnyer som klubben hade på foder, Trojka och Tricola. I byn bodde då en före detta kavallerist som kunde hästar och ridning och fick intresse för klubben. Han tog hand om ridlektionerna och köpte en ridhäst som hette Addison J:r. Han var en duktig instruktör som höll igång ridverksamheten själv de första åren. Så småningom, i takt med att ekonomin tillät det, köptes egna ponnyer till klubben.

I början skedde all ridning ute - i ur och skur- på en ridbana en bit från stallet. Numera finns en stor fin ridbana intill stallet. Sedan 1992 finns även ett ridhus där vi rider på vintern och vid dåligt väder. Många ryttare och ponnyer har passerat klubben genom åren. Störste trotjänaren har varit ponnyn Petter Macajo. Han föddes 1968 och firade 1998 30 år i klubben med morotstårta! Klubben har bland annat också sålt C-ponnyn Naicy till Siri Ek som sedan fick stora framgångar med henne. Naicy blev bland annat Sveriges sjätte bästa hopponny 1998 och vann Prins Carl Philips pris i Globen.

Klubben i dag

Klubben i dag har cirka 120 medlemmar och stallverksamheten är uppbyggd på ideell verksamhet. Varje ponny har en skötare vars familj tar hand om stallet vissa helger, har en stalldag i veckan, arbetar med tävlingsverksamhet, materialvård och så vidare. Våra skötare får tävla och träna med sin respektive ponny, och tanken är att det ska kännas som att ha en egen häst i så stor utsträckning som är möjligt.

De stora besluten om klubben hanteras av styrelsen, och vi har även en ungdomssektion som är med och hjälper till för att få gemenskapen mellan medlemmarna att växa. Vi har i dag 14 hästar i stallet, varav 7 tillhör ridskolans verksamhet.

unsplash