.

RIDSKOLAN

Vi har ridskola måndagar, tisdagar och onsdagar. Det är fyra grupper per dag med max fem elever per grupp. En ridlektion är 45 minuter.

Vi följer skolornas terminer och startar och avslutar i samband med terminsstart och -avslut. På loven har ridskolan uppehåll, samt röda dagar som infaller på vardagar.

Vi har åtta ponnysar som går i ridskoleverksamheten.

Läs mer om respektive ponny under fliken "I stallet" och våra "Ponnyer".

Vi har inga vuxengrupper utan vår verksamhet är inriktad på barn och ungdomar.

Intresseanmälan

Är du intresserad av att börja rida på vår ridskola? Via länken nedan kan du lämna en intresseanmälan och då hamnar du i vår kö.

Intresseanmälan ridskola

Kötiden är svår att uppskatta då det beror på hur många som väljer att fortsätta rida, hur mycket erfarenhet du har och så vidare. När det blir din tur hör vi av oss med ett erbjudande om plats.

Vi har endast ridskola för barn och ungdomar.

Ny på ridskolan

Det finns en del att tänka på när ditt barn ska börja på ridskola, utrustning och kläder men också din roll som vårdandshavare eller nära vuxen.

Svenska ridsportsförbundet har satt ihop bra tips till dig som förälder,

läs dem här.

Säkerhetsväst och hjälm finns att låna hos oss på ridskolan. Sko med klack och ett par mjuka byxor, vi rekommenderar tights eller ridbyxor.

Förebygga olyckor

Incidentrapportering

I en strävan att minska antalet olyckor är det viktigt att arbeta förebyggande - därför är det viktigt att omhänderta erfarenheter när olyckan varit framme.

Incidentrapporteringen sker via ett formulär hos Svenska Ridsportförbundet -->

REQS Incidentrapportering

RIDLÄRARE

ÅSA FLORÅ - MÅNDAG

"Jag har ridit i nästan 40 år. Mina föräldrar gav upp för tjatet om att rida när jag var 7,5 år. Sedan 1997 (nästa alla år) har jag arbetat som ridlärare och Kvibille Ridklubb är den fjärde ridskolan jag undervisar på.

Min häst heter Sigma och är 19 år. Jag har fött upp henne själv. Utöver Sigma har jag två hundar och en katt.

Jag är lärare på högstadiet och mina hundar och hästar döps efter matematiska termer då matte är ett av ämnena jag undervisar i."

Jeanette Gradin - TISDAG

"Jag bor utanför Våxtorp på en gård tillsammans med min familj, två hundar och sju hästar, där den minsta är 80 cm stor och den största 180 cm. Jag har tidigare arbetat en del utomlands som beridare och stallchef, och när jag sedan flyttade tillbaka till sverige jobbade jag en del som ridlärare uppe i Umeå där jag är uppvuxen. Jag håller även mycket privata träningar främst i dressyr. Jag har tävlat upp till Msv A i dressyr, drivit företag där jag red in unghästar och det bästa jag vet är att gotta ner mig i diskussioner kring hästar och ridning"

Johanna Andreasson - ONSDAG

"Jag har hållit på med hästar sedan 5 års ålder och har i dagsläget 5 hästar med min familj. Förutom att arbeta som ridlärare på Kvibille Ridklubb är jag även ridlärare på Harplinge Ridklubb.

Tillsammans med familjen driver jag ett inackorderingsstall i Harplinge.

Tidigare har jag arbetat inom vården, men alltid brunnit för barn och djur. Jag älskar att se hur barnen utvecklas men framför allt glädjen när de umgås med hästarna."

SJUKANMÄLAN

Skicka sms eller ring

Telefonen är bemannad efter klockan 17:00 på ridskoledagar (måndag - onsdag).

VARIERADE LEKTIONER

Våra ridlärare varvar både dressyr, markarbete och hoppning samt teorilektioner för att ni som elever ska få en bred kunskap

RIDNING UTE OCH INNE

I slutet av vårterminen och i början av höstterminen håller vi lektionerna utomhus - antingen skogsturer eller